KaijaAhtela

Kokoomus kompuroi tilanteesta toiseen - veroale ja autot eivät nyt uppoa

Kokoomuksen viimeisemmät gallup-luvut olivat kylmää kyytiä puheenjohtaja Petteri Orpolle. Tähän asti pääministeripelissä tukevasti mukana ollut Orpo uhkaa pudota kokoomuksen kanssa vaalien kakkoseksi.

SDP:n kaula kokoomukseen repesi yli kolmeen prosenttiyksikköön Alma Median alkuviikon kannatuskyselyssä. Tähän asti ero puolueiden välillä on ollut niin pieni, että kokoomuksen ykkösasema olisi itse asiassa ollut todennäköisempi kuin demareiden voitto.

Vanhuskeskustelu näyttää muuttaneen kaiken. Onneton Orpo meni sanomaan, ettei ihminen ole desimaali. Nokkela huomio kääntyi itseään vastaan, koska asia oli niin valtavan vakava. Ihminen olikin yhtä äkkiä desimaali.

Epäonnisten avausten sarja vain jatkui kokoomuksella. Heti perään Orpo esitteli merkittävän veronalennuspaketin, vaikka oli vastikään arvostellut kilpakumppaneitaan höveleistä vaalilupauksista. Lisäksi valtion verotulojen leikkausesitys samaan aikaan, kun lehtiotsikot kertovat mummojen makaavan märissä vaipoissa lattioilla, oli huonosti harkittu ja erittäin huonosti ajoitettu.

Sitten tuli mainos, jonka mukaan autot kuuluvat teille. Senkin tarkoituksena oli olla verbaalisesti nokkela kaksoismerkityksinen mainos: Meiltä ei saa viedä autoja, ne kuuluvat teiden päälle. Ihan kiva, mutta sama efekti kuin veronalennuksilla: Kokoomusta kiinnostavat autot enemmän kuin ihmisten hätä.

Politiikka on taitolaji. Siinä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa ja vielä sellaisten ihmisten, joihin itse ei arkipäivässä välttämättä törmää. Kaikilla on taipumus seurustella oman arvomaailman omaavien ihmisten kanssa ja olla siinä kaikukammiossa, jossa omat näkemykset vahvistuvat.

Vaikka poliittisesti kansakunta on edellisvaalien perusteella tukevasti oikealla, perussuomalaisten kannatus ja hiljaisten määrä kertoo turvattomuudesta ja solidaarisuuden tarpeesta. Tutkimusten mukaan suomalaiset arvostavat yhteisvastuuta ja ovat valmiita jopa maksamaan enemmän veroja sen eteen, että kaikista pidetään huolta. Tämä koskee myös koulutettuja.

Kokoomuksen psykologinen silmä on nyt takamuksen alla. Hyvä kampanja ei rakennu etukäteen lukkoon lyödyillä sloganeilla ja teemoilla, vaan johtajalla pitää olla kyky reagoida asianmukaisesti mihin tahansa esiin nousevaan asiaan.

Valtiovarainministerin rooli tuo omat haasteensa puheenjohtajalle vaalitilanteissa, mutta aina ei tarvitse luvata maita ja mantuja. Riittää, että osoittaa empatiaa ja ymmärtämystä ja välttää vaikutelman ongelmien vähättelystä.

On myös ihmisiä, jotka kannattavat kovia arvoja. Niitä on vähemmistö, eikä niiltäkään heltiä kannatusta johtajalle, joka ei näytä hanskaavan tilannetta uskottavasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit ()

Matti Mustonen

Ns. kovien arvojen kannattaja on se, joka maksaa nettoveroja. Heitä on vai kolmannes. Loput hyötyvät ns. pehmeistä arvoista.
Aika kovaa peliä.

Toimituksen poiminnat